08.02.2010

MUSICA BAIANA # 3



Saa er mit ophold her i Salvador ved at vaere forbi, har kun et par dage tilbage - men i morgen begynder karneval. I den tid jeg har vaeret her, har jeg kunne se tribunerne blive bygget og opleve, hvordan alle taler mere og mere om den kommende festuge. Tror det gaar fulstaendigt amok i morgen, hvor hele byen fester, og dem der ikke kan li karnevallet allerede er taget ud af byen, saa der kun er festaber og turister tilbage.


Men jeg har ogsaa faaet koebt en stor omgang plader, og er nu helt flad, men denne gang har jeg faaet fat i nogle vilde ting. Det blev dog aldrig helt saa billigt, som jeg havde haabet. Naar man finder en makker med nogle billige plader er det enten kun 80'er bras han har eller ogsaa er alle pladerne smadret og der kravler kakerlakker rundt i kasserne. Jeg var inde i en pladebutik, hvor det lille rum, som butikken bestod hang sammen med en fiskeresturant, saa alle pladerne lugtede af gammel fisk. Jeg fik dog fire gode plader til 60,- saa det var helt i orden.

Her har vi fangsten:





Tim Maia - Racional vol 1



Det er en plade jeg laenge gerne ville have! Tim Maia fik under et syretrip 70'er fingrene i religioes bog om tilvaerelsen, som han lavede to lede groove-plader om. Kan ikke helt fatte konceptet, men det er noget met at der er et andet univers med racionel energi, som skulle vaere skide fedt. Men pladen er fyldt med gode numre. Min udgave er selvfoelgelig ret smadret, coveret er helt fuckt, men tror pladen skulle kunne spille fint. Fik den os til 150 kr. saa det er ok.



Tim Maia (1972)



Den her plade er lavet foer han trippede over den racionelle energi. Tim Maia var som en af de eneste brasilianske musikere i stand til at lave god traditionel soul, og hans lyd overgaar mange af de amerikanske soulfolk fra den tid. Jeg kan isaer godt li sjaeleren:

"Where is my other half"


Jorge Ben - Solta o Pavão



Det her Jorge Ben album er fra '75, en periode hvor han bare kun lavede gode ting, bla Africa Brazil og A Tábua de Esmeralda. Rigtig god lytte plade hele vejen igennem, men synes det sidste nummer "Jesualda" er for vildt. Det er bare Jorgen, naar han er bedst.



Sandra Sá - Vale tudo



Den fede brasil-boogie fra 1983. Tim Maia har vaeret med ind over pladen, det maatte vaere et af de tidspunkter i 80'erne, hvor han ikke var helt fuckt paa coke.. Jeg kan ikke lige finde noget paa tuben fra pladen, men hvis du kan, saa maa du gerne poste det som en kommentar (pladen kan dowloades her)

Caetano Veloso - Caetano veloso & Transa



Caetanos to plader fra sin tid i Englang, hvor han var i eksil pga hans rebelske musik i slut 60érne. Men to gode plader, hvor bla hans stor hit "london, london" er paa den ene. Paa Transa ligger det vilde nummer "Nine out of ten" ligger paa - Det brugte Don Stener ogsaa paa sit mix vi han har lavet til vores blog.



Novos Baianos

Derudover har jeg faaet koebt to plader med mit nye favorit Bahia-band. Kender ikke to plader jeg har koebt, men de har udgivet en plade "Acabou Chorare", som er deres bedste og mest kendte. Jeg har ikke lige kunne finde den her, selvom den ikke burde vaere saa svaer at finde. Det er et helstoebt album, som jeg har lyttet meget til her i mit tid i Salvador. "Swing de Campo Grande" er blevet til mit soundtrack hernede, fordi jeg bor lige ved siden af pladsen, hvor jeg tid sidder og ryger mit aftensmoeg og ser paa folk kysse og spille domino. Det er heller ikke uden grund at Rolling Stone magazine har udnaevnt det til det bedste brasilianske album.
Her er foerste del af en dokumentar om det her hippie-crew, der spillede musik og fodbold og der er en masse sange fra Acabou Chorare



Det var det for denne gang. Glaeder mig ogsaa til at komme hjem og hoere nogle af de skoere ting jeg har faaet koebt og ser derhjemme. kyskys og ses paa mandag




Den sejeste pladebiks jeg nogenside har set. Et lille poelsevognsligende skur, der stod ved et busstop, hvis man nu lige har lyst til at koebe en plade, naar man er paa vej hjem fra arbejde.



En cool gut, der havde et studie i en kaelder, hvor han ogsaa soglte plader. Her koebte jeg bla Racional vol 1. Nu hilser jeg paa naar jeg vi moedes og faar en god samtale paa portugisisk... eller jeg proever paa at forstaa hvad han siger.



Ras Paulo! En sjov rasta gut, der spiller musik her i Salvador. Moedte ham paa en tur udenfor byen, hvor han laerte mig nogle numre, noget capoeira og vi roeg et par joint "ey Martiness, lets smoke the ganja maan".



Jeg proever at spille berimbau, som man bruger til capoeira. Det loed helt fuckt..

2 kommentarer:

  1. mega go stil;-D

    ey, fortæl lidt om rejse planlægning, priser mm

    det ville være fedt;-D

    SvarSlet
  2. Ved sgu ikke rigtigt hvad det skulle vaere. Havde mest bare taenkt det som en plade-rejseblog, men saadan generelt er det et Salvador et vildt sted. Der er ret mange turister nu her og man skal lidt kende de gode steder for at finde noget vildt.. ogsaa selvom mange gode klubber, butikker osv ligger i de turistede omraader.
    Har lidt faaet opfattelsen af at Bahia skiller sig ret meget ud fra i forhold til resten af Brasilien - omraadet har en enorm musik og kulturhistorie som har en stor inflydelse fra Afrika. Det skulle ogsaa vaere det sted i Brasilien, hvor flest procent af befolkningen har roedder tilbage fra slaverne. Det goer de saa ogsaa paent tydligt at jeg er en hvid gringo, det er der mange der har haft det sjovt over, hehe..
    Mht priser er ting en del billigere end Danmark, men man skal ha en person med herfra for at faa ting rigtigt billigt ellers faar man det til turistprisen (ofte i hvert fald).

    Jeg fandt lige et klip med ham makkeren Ras P jeg moedte.. Han er paent fuckt og snakker meget lort om gud, rasta og den fede, men han var soed nok mod mig.. vi laeste endda lidt i bibelen sammen!

    http://www.youtube.com/watch?v=sDkot-SYcH0

    SvarSlet