07.02.2010

JORGE BEN JOR @ TEATRO CASTRO ALVES, SALVADOR



Torsdag tog et smut forbi Campo Grande, en stor plads/park i Salvador, hvor det store teater Castro Alves ligger.
Jeg havde koebt min billet et par dage inden til en soelle sum af R$ 60 (180 kr) - vildt dyrt for en koncert her!


Koncerten er maerkeligt nok sidende og min plads er placeret godt og vel 40 meter fra scenen.
Jeg tropper op kl 21, et kvarter foer start og er klar til den fede funk og en vilde Bahia-stemning.
Men det foerste der sker at jeg bliver afvist i doeren pga at jeg er ifoert shorts og ikke har en date med ligesom alle andre.
Heldigvis faar jeg overtalt ham til at lukke mig ind - havde ikke lige forberedt min paaklaedning til en opera eller hvad det lige skulle forestille..
Efter jeg kommer ind i salen og har fundet min plads, opdager jeg, at stoerstedelen af publikum er fra den lille (hvide) overklasse og skiller sig totalt ud fra, hvad man ser paa gaden.
Ingen crackheads, gadeboern eller folk bermudashorts - kun folk der har betalt en formue for at komme og hoere en omgang hits.
Lidt skuffende naar jeg havde regnet med at jeg skulle ind og feste.

Men ca 20 min efter jeg har sat mig, kommer bandet endeligt paa scenen - alle i det traditionelle hvide dress. I bandet er der 5 personer - trommer, bas, horn, suppestegogis-pianist og en gammel funkateer paa percussion. I begyndelsen spiller de et lidt fesent 80ér groove, men saa efter to numre traeder Jorge paa scenen. Han ligner sgu sig selv meget godt fra sine covers, selvom han er ved at blive 70 aar.
Saa burde det gaa amok, men de alle de interlektuelle Baianos er mere klar paa at snave deres date end at danse paa saederne.
Lidt trist og den foerste halve time gaar da ogsaa mest med nogle lidt flade version af nogle af hans klassikere -
Magnolia, a minha menina og det ellers fede 90'er track Alcohol.

Bandet er maerkeligt nok pakket sammen paa 4*4 meter, og selvom scenen er enorm, forlader de ikke deres pladser.
Indtil videre kunne det ligesaa godt ha vaeret en receptionskoncert med Michael Falk eller den store fede slage jeg var dukket op til - og saa alligevel ikke helt-
for saa begynder trommeslageren paa et haardt break, Jorge skriger "funky, funky, fuuunky" og den mindst 80aarrige percussionist funk-strut'er rundt paa scene.
Her begynder publikum at vaagne op og synge med, flere staar endda op. Derefter spiller bandet godt og solidt en halvtime mere og slutter af med Mas que Nada foer pausen.

Efter fem minutter (maerkelig kort pause) kommer de igen paa scenen og spiller en rigtigt god rocket version af Jorge de Capadócia,
og ligesom hele koncereten spiller de videre med det samme, saa snart et nummer er faerdigt - ikke noget snak eller pjat!
Men showet er gaaet og blevet godt og Jorges stemme er fulstaendig fantastisk, ligesaa varm og smuk som som paa hans plader!

Til sidst sker der lidt noget typisk brasiliansk. 8 piger fra publikum kommer paa scenen for at lave et lille show og hilse paa den gamle samba makker.
Jorge danser lidt med pigerne, derefter uddeler priser til de af pigerne han bedst kan li.
Nu er scenen endelig fyldt ud og som det sidste nummer spiller han Taj Mahal.
Her gaar folk helt amok og loeber imod scenen i deres fine toej. Lidt synd at koncerten ikke varede laengere, naar publikum endelig var vaagnet.
Men jeg fik set ham, hoert hans fatastiske sange og stemme og set et helt ny vinkel af folk i Salvador, saa jeg gik der fra med en god smag i munden.
Kunne godt have savnet at hoere klassikere som "take it easy my brother charles" og "comanche", men det maa blive naeste gang, naar han kommer til Roskilde eller Nakke festival naeste aar.

Her er de to eneste billeder jeg fik sneget mig til at tage. Vagterne var ret strenge, saa kvaliteten af billederne er ogsaa blevet lidt skod..



Her er det lille band paa den enorme scene langt fra min plads. Jeg havde endda faaet en plads i midten.



Her danser pigerne paa scenen, men Jorge synger "gosto, gosto gooosto" (det kan jeg li).

Jeg vender tilbage med en sidste Musica Baiana her en af dagene. Har faaet koebt et godt laes plader og taget lidt billeder..

Peace

Ingen kommentarer:

Send en kommentar